معرفی مرکز

تعداد بازدید:۴۸۳

 

  • تاریخچه مرکز:

مرکز رشد فناوری سلامت دانشکده علوم پزشکی ساوه با هدف گسترش فناوری، کارآفرینی و تجاری سازی در حوزه علوم پزشکی با پیگیری های معاونت تحقیقات و فناوری در مهر ماه ۱۴۰۰ با مجوز رسمی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی راه اندازی گردید. هدف این مرکز شناسایی نوآوران، فناوران و صاحبان ایده در راستای تشکیل شرکت های دانش بنیان با ارائه حمایت‌های مالی و مشاوره‌های تخصصی می‌باشد.

  • وظایف مرکز رشد:

• پذیرش صاحبان ایده. (بویژه تیم های خلاق دانشجویی)
• کمک به ایجاد، پرورش و بقاء فعالیتهای نوآورانه.
• هدایت صاحبان ایده به سوی پیاده سازی ایده از طریق ارائه خدمات و مشاوره¬های مورد نیاز.
• تشویق و ترغیب نوآوران به راه اندازی کسب و کارهای دانش بنیان.
• تلاش برای فراهم آوردن حمایتهای قانونی جهت حفظ حقوق مالکیت معنوی.
• حمایت از صاحبان ایده در راستای کاربردی نمودن ایده های عملی.
• حمایت از بومی سازی و ساخت تجهیزات آزمایشگاهی و مورد نیاز دانشگاه¬ها و صنعت.

  • خدمات قابل ارائه در مرکز رشد:

تامین فضای کاری مطلوب و خدمات مرتبط با به زیر ساخت های فیزیکی با امکانات اولیه اداری و رایانه ای.
• ارائه خدمات کارگاهی و آزمایشگاهی
• ارائه خدمات ارتباطی، اطلاع رسانی و اینترنت.
• ارائه مشاوره های حقوقی، مالی، اعتباری، پروژه یابی و بازاریابی.
• امکان برگزاری جلسات، سمینار، کنفرانس و نمایشگاه در مرکز رشد.
• معرفی و ارائه محصولات شرکت ها به سایر شرکت ها و سازمانهای متقاضی.
• تلاش برای فراهم آوردن حمایتهای قانونی جهت تسریع رشدواحدهای مستقر در مرکز.
• تلاش برای فراهم آوردن منابع مالی مورد نیاز ایده محوری.
• برقراری ارتباط با سایر مراکز دانشگاهی، پژوهشی، پارک های علم وفناوری و سایر مراکز رشد.
• تسهیل در هم افزایی شبکه ای و افزایش توان رقابتی واحدهای فناور

  • انواع واحدهای فناور قابل پذیرش در مرکز رشد:

• شرکتها و موسسات تحقیقاتی خصوصی و واحدهای فناور نوپا.
• مراکز تحقیق و توسعه صنایع و واحدهای تحقیق و پژوهش دستگاه های اجرایی.
• شرکت های دانش بنیان
.

  • معرفی دوره پیش رشد:

از آنجا که اغلب شرکتهای نوپا در زمینه های فناوری توسط فارغ التحصیلان دانشگاهها تاسیس می شوند و به علت خلا موجود در واحدهای آموزشی دانشگاهی که مهارتهای مربوط به ورود به بازار و کار آفرینی در دوره تحصیل به دانشجویان تعلیم داده نمی شود، لذا فضای لازم برای شکل گیری مقدمات تاسیس شرکت، در دوران تحصیلات دانشگاهی فراهم نمی باشد. در این راستا مرکز رشد دانشکده علوم پزشکی ساوه به منظور تسریع و تسهیل در شکل گیری شرکتهای جدید و نوپا، دوره ای تحت عنوان دوره پیش رشد را در مرکز رشد طراحی نموده است. در این دوره به افرادی که دارای ایده های فناورانه هستند، مشاوره وآموزش های لازم برای تثبیت ایده، شناسایی گروه کاری و شکل گیری هویت مستقل حقوقی داده می شود. مدت دوره پیش رشد ۶ ماه است که بنا به ضرورت با تصویب شورای مرکز رشد تا ۹ ماه قابل تمدید است.
در دوره پیش رشد، افراد و گروههای علاقه مند به کار تیمی و تاسیس شرکت می توانند در قالب هسته های تحقیقاتی (بدون هویت رسمی و ثبت شرکت) با استفاده از خدمات و پشتیبانی مرکز رشد واحدهای فناور دانشکده علوم پزشکی ساوه فعالیتهای اولیه خود را جهت ورود به بازار تجاری و تشکیل شرکت ساماندهی نمایند.
در طی مدت حضور واحدهای فناور در دوره پیش رشد، آنان موظف به اثبات و تکمیل ایده محوری، تثبیت گروه کاری و ارائه برنامه کاری برای ورود به دوره رشد می باشند، ضرورت اصلی این دوره، جذب نیروهای خلاق دانشگاهی، تغییر الگوهای ذهنی اشتغال و تسریع در مراحل رشد است.

موسسات قابل پذیرش در مرحله پیش رشد:

• هسته اولیه یا موسسات در حال تشکیل که هنوز ماهیت حقوقی ندارند یا در حال تکمیل مراحل ثبت موسسه یا شرکت خود می باشند.
• موسساتی که دارای برنامه کسب و کار نبوده یا در حال تدوین برنامه کسب و کار می باشند.
• موسساتی که در حال تکمیل تیم کاری خود می باشند.
• موسساتی که بازاریابی ایده محوری آنها بصورت دقیق صورت نگرفته است.

مشخصات دوره پیش رشد:

• پذیرش گروه یا هسته مربوطه بر اساس توانمندی علمی، تخصصی و برنامه کسب و کار و ایده محوری ارائه شده می باشد.
• اسکان تیم و ارائه خدمات از جانب مرکز رشد درطول دوره استقرار.
• ارائه مشاوره و آموزشهای لازم درطول دوره استقرار.
• ارزیابی های سه ماهه در طول دوره پیش رشد به انجام خواهد رسید و مبنای ارائه تسهیلات و ارتقاء به دوره رشد خواهد بود.

  • معرفی دوره رشد:

دوره ای است که طی آن واحد فناور با اجرای برنامه کاری مصوب که بر اساس ایده فناورانه تنظیم شده است به یک موسسه فعال و موفق اقتصادی تبدیل می شود، روند رشد موسسات فناوری طی حضور در مرکز رشد بر اساس شاخص های رشد یافتگی شامل:
۱- رشد علمی و فناوری. ۲- رشد مالی و اقتصادی و ۳- رشد سازمانی.مورد بررسی قرار می گیرد، زمان این دوره حداکثر ۳ سال است که تحت شرایط خاص با تصویب شورای مرکز رشد تا ۵ سال قابل تمدید است.

حمایتهای مرکز رشد طی این دوره شامل موارد ذیل می باشد:

۱. تامین محل کارو خدمات مرتبط با زیر ساختهای فیزیکی و امکانات اولیه اداری و رایانه ای.
۲. خدمات مدیریتی، مالی، اعتباری، پروژه یابی و بازاریابی.
۳. خدمات آزمایشگاهی، کارگاهی و اطلاع رسانی.
۴. آموزش های تخصصی ویژه مورد نیاز و مشاوره.
۵. سایر خدمات مرتبط با توسعه، رشد و ارتقاء واحد های فناور.

معیارهای پذیرش در دوره رشد شامل موارد زیر می باشد:
• داشتن ایده محوری مبتنی بر فناوری
• میزان نوآوری فعالیت
• در حالت عادی سهام داران شرکت نباید در دیگر موسسات یا شرکت های مستقر در مرکز دارای سهام باشند
• متناسب بودن نیازهای شرکت با امکانات و منابع مرکز
• وجود سابقه علمی و تحقیقاتی مرتبط با فعالیت در تیم کاری
• وجود تجارب کاری مرتبط با فعالیت و تجارب مدیریتی و کارآفرینی در تیم
• تعداد همکاران تمام وقت تیم (حداقل دونفر)
• امکان رشد و گسترش فعالیت
• مزیت رقابتی محصول / خدمات
• داشتن استراتژی و اهداف مناسب
• مرتبط بودن برنامه ها با اهداف و استراتژی ها
• برنامه اقتصادی متکی بر بازار
• تناسب ایده با اولویت های مرکز رشد
• امکان توسعه ایده به فعالیتهای جدید